Aby mohla byť záujemcovi o sociálnu službu v našom zariadení táto služba poskytovaná so zmluvným zabezpečením z NSK (prípadne iného VUC podľa bydliska záujemcu), je potrebné postupovať podľa týchto administratívnych krokov:

  1. Občan, jeho opatrovník alebo zákonný zástupca požiada NSK (podľa bydliska iný VÚC) o vydanie rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu, v našom prípade ide o odkázanosť na špecializované zariadenie. Žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu občan s trvalým pobytom v územnom obvode nitrianskeho kraja podáva na Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja spolu s fotokópiou občianskeho preukazu. Tlačivo žiadosti o posúdenie sa nachádza na webovom sídle NSK a tiež na konci tohto dokumentu. Tiež si ho občan môže prevziať osobne na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja, Rázusova 2A, Nitra, odbor sociálnych vecí, posudkové oddelenie, alebo v našom zariadení sociálnych služieb. Poradenstvo pred podaním žiadosti o posúdenie poskytuje Odbor sociálnych vecí ÚNSK na tel. č. 037/6922928, 037/6922958, 037/6922989, alebo pri osobnom kontakte na odbore sociálnych vecí – posudkové oddelenie. Základné poradenstvo o posudkovej činnosti a vydaní rozhodnutia o odkázanosti poskytneme záujemcovi aj v našom zariadení.
  2. Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia samosprávneho kraja o odkázanosti občana na sociálnu službu – v našom prípade špecializované zariadenie –  občan doručí Úradu NSK na odbor sociálnych vecí písomnú žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb, ktoré si vybral. V našom prípade v Zariadení sociálnych služieb LIENKA pri Klube rodičov autistických detí v Nitre. Občan túto žiadosť doručí osobne alebo poštou na Odbor sociálnych vecí ÚNSK, kde mu môžu byť poskytnuté informácie o voľných miestach v zariadeniach sociálnych služieb a ďalšie potrebné informácie. Tlačivo žiadosti o zabezpečenie sociálnej služby sa nachádza na webovom sídle NSK a tiež na konci tohto dokumentu. Občan si ho môže prevziať aj osobne na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja, Rázusova 2A, Nitra, odbor sociálnych vecí, alebo v našom zariadení sociálnych služieb. Zoznam všetkých poskytovateľov sociálnych služieb, ktorí sú vedení v registri poskytovateľov, sa nachádza na portáli ÚNSK v sekcii samospráva>odbor sociálnych vecí. Žiadosť musí obsahovať:
    • meno a priezvisko fyzickej osoby, ktorej sa má poskytovať sociálna služba, dátum narodenia a adresu jej trvalého pobytu,
    • názov poskytovateľa sociálnej služby a miesto poskytovania sociálnej služby, ktoré si osoba odkázaná na sociálnu službu vybrala z registra poskytovateľov sociálnych služieb spravidla v územnom obvode Nitrianskeho samosprávneho kraja, prípadne po dohode s VÚC aj v zariadení v územnom obvode iného územného celku. V našom prípade žiada o zabezpečenie sociálnej služby u poskytovateľa:  Klub rodičov autistických detí v Nitre, Vodná 1119/7, 949 01 Nitra, prevádzka: Zariadenie sociálnych služieb LIENKA pri Klube rodičov autistických detí v Nitre, Dvorčanská 63, 949 05 Nitra – Dolné Krškany,
    • druh sociálnej služby a formu sociálnej služby, v našom prípade: špecializované zariadenie, ambulantná forma,
    • predpokladaný deň začatia poskytovania sociálnej služby a čas poskytovania sociálnej služby,
    • právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu vydané Nitrianskym samosprávnym krajom.
  3. Nitriansky samosprávny kraj vo verejnom záujme zabezpečí poskytovanie sociálnej služby tak, že požiada budúceho poskytovateľa sociálnej služby  (v našom prípade Klub rodičov autistických detí v Nitre) formou objednávky o poskytovanie sociálnej služby pre konkrétneho občana odkázaného na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy. Zabezpečenie poskytovania sociálnej služby sa uskutoční v termíne podľa podania žiadosti do evidencie žiadostí vedenej na Odbore sociálnych vecí ÚNSK. Evidencia žiadostí je vedená chronologicky podľa dátumu prijatia žiadosti o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby občanovi odkázanému na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy.
  4. Súbežne so žiadosťou o zabezpečení sociálnej služby v Zariadení sociálnych služieb LIENKA pri Klube rodičov autistických detí v Nitre, ktorú záujemca o sociálnu službu podáva na úrad NSK (alebo na úrad iného VÚC podľa bydliska) podáva aj žiadosť o poskytovanie sociálnej služby v našom zariadení. Táto žiadosť nemá predpísanú formu. Pokiaľ záujemca o sociálnu službu nevie takúto žiadosť napísať, pomôže mu sociálny pracovník zariadenia. Sociálny pracovník komunikuje so záujemcom (žiadateľom) o sociálnu službu a spolu dohodnú termín začatia poskytovania sociálnej služby, dobu poskytovania (na dobu určitú alebo neurčitú), počet hodín poskytovania sociálnej služby počas dňa.

Uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby so žiadateľom o sociálnu službu nie je podmienené peňažným alebo nepeňažným plneným.

Zmluva je uzatvorená písomnou formou spôsobom, ktorý je pre klienta zrozumiteľný. To znamená, že poverený zamestnanec informuje klienta vhodným, pre neho zrozumiteľným spôsobom, prečo navštevuje zariadenie, aké aktivity v zariadení môže robiť, informuje sa zrozumiteľným spôsobom pre klienta, čo má rád, čo nemá rád, čo rád robí a pod. Tieto informácie získava aj od rodinných príslušníkov, prípadne od priateľov a blízkych osôb klienta.

Zmluva o poskytovaní sociálnych služieb obsahuje:

  1. Označenie zmluvných strán: poskytovateľ sociálnej služby, prijímateľ sociálnej služby a v prípade, že prijímateľ spĺňa podmienky čerpania výhod člena o. z. v súlade s Vnútorným štatútom Klubu rodičov autistických detí v Nitre, zmluvnou stranou je aj prispievateľ. Prispievateľom je Klub rodičov autistických detí v Nitre, ktorý prispieva klientom (svojim členom) finančnou čiastkou na sociálnu rehabilitáciu klientov (nákup materiálov, pomôcok, nástrojov, návšteva kultúrnych podujatí a ďalšie aktivity) a to z poukázaných 2 % dane prípadne z darov.
  2. Predmet zmluvy.
  3. Druh a formu poskytovanej sociálnej služby.
  4. Miesto a čas poskytovania sociálnej služby, deň začatia poskytovania sociálnej služby.
  5. Vecný rozsah poskytovania sociálnej služby.
  6. Cenu za sociálnu službu a spôsob jej úhrady.
  7. Práva a povinnosti zmluvných strán.
  8. Ochranu osobných údajov.
  9. Osobitné ustanovenia, kde sú uvedené aj dôvody jednostrannej výpovede zmluvy.
  10. Záverečné ustanovenia.
  11. Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy je výmer úhrady.

Zmluvu a výmer platby za poskytovateľa podpisuje predseda občianskeho združenia a za žiadateľa ju podpisuje samotný žiadateľ. Pokiaľ je žiadateľ pozbavený spôsobilosti na právne úkony, zmluvu podpisuje jeho súdom určený opatrovník.

Ak sa zmenia skutočnosti, ktoré sú predmetom zmluvy, zariadenie o tom vystaví dodatok k zmluve za súhlasu oboch strán. Ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce na určenie sumy úhrady a platenia úhrady za sociálnu službu, zariadenie a prijímateľ sociálnej služby uzatvoria dodatok k zmluve.

Zariadenie zabezpečuje ochranu osobných údajov klienta (opatrovníka), ktoré sú uvedené v zmluve v súlade so zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v platnom znení. Zariadenie má vypracované pre každého klienta Poučenie dotknutej osoby v zmysle zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Klient (opatrovník) ako dotknutá osoba je poučený o účely spracovania osobných údajov o právnom základe spracovávania osobných údajov, ktoré osobné údaje klienta a opatrovníka sú spracovávané, aké má práva dotknutá osoba a ktorým tretím osobám je možné poskytnúť osobné údaje a za akým účelom. Spisy klientov, v ktorých sú ich osobné údaje sú uložené v skrinke pod zámkom a majú k nim prístup iba oprávnené osoby – teda zamestnanci v priamom kontakte s klientom, manažérka kvality a manažérka prevádzky, ktorí sú oboznámení s predmetným zákonom o ochrane osobných údajov. Sú povinní zachovávať mlčanlivosť a chrániť osobné údaje dotknutých osôb.

Postupy pri zaradení záujemcu o sociálnu službu do poradovníka čakateľov

Za správnosť informácií, ktoré sa týkajú administratívnych úkonov a postupov pri zaraďovaní záujemcov o sociálnu službu v našom zariadení zodpovedá manažérka prevádzky zariadenia.

Záujemca o sociálnu službu – špecializované zariadenie – v ZSS LIENKA môže získať informácie pri návšteve zariadenia, teda pri osobnom kontakte, telefonicky, alebo na web stránke zariadenia www.autisti.sk/lienka/.

V prípade, že kapacita ZSS LIENKA je naplnená a naše zariadenie eviduje nové žiadosti o poskytovanie sociálnej služby špecializované zariadenie, máme vypracovaný poradovník záujemcov o sociálnu službu a postupy pri zaraďovaní záujemcu do poradovníka čakateľov.

Záujemca o sociálnu službu v prípade naplnenosti zariadenia môže požiadať o zaradenie do Poradovníka čakateľov. Formulár Žiadosti o zaradenie do poradovníka čakateľov môžu záujemcovia nájsť na našej web stránke www.autisti.sk/lienka/, alebo si ho môžu prevziať osobne v našom zariadení, prípadne mu ho môžeme poslať e-mailom.

Záujemca o sociálnu službu – čakateľ v žiadosti uvádza:

  • svoje osobné údaje a bydlisko,
  • druh zdravotného postihnutia (autizmus, kombinované postihnutie),
  • informáciu, či má právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti na sociálnu službu odkázanosti, alebo takéto rozhodnutie a posudok o odkázanosti nemá,
  • na aký druh sociálnej služby je odkázaný,
  • dátum správoplatnenia rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu.

Pokiaľ záujemca – čakateľ predmetné rozhodnutie o odkázanosti a posudok o odkázanosti má, je zaradený do poradovníka čakateľov, pričom rozhodujúci je dátum a čas, kedy zariadenie žiadosť prevezme. V prípade, že záujemca – čakateľ poslal žiadosť o zaradenie do poradovníka poštou, rozhodujúci je dátum a čas podania. Zariadenie si urobí kópiu rozhodnutia a posudku o odkázanosti na sociálnu službu.

Pokiaľ záujemca – čakateľ právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti ešte nemá, zariadenie ho taktiež zaradí do poradovníka čakateľov, pričom dátum a čas podania žiadosti nie je rozhodujúci. Zamestnanci zariadenia záujemcu – čakateľa informujú o celom procese začatia poskytovania sociálnej služby od posudkovej činnosti až po umiestnenie záujemcu, prípadne po zaradenie do poradovníka čakateľov. V prípade potreby záujemcovi – čakateľovi pomáhajú pri vybavovaní rozhodnutia a posudku o odkázanosti a tiež pri podávaní žiadosti o zabezpečenie sociálnej služby na odbor sociálnych vecí Úradu NSK. Pokiaľ záujemca – čakateľ získal právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti, hneď informuje zariadenie. Zariadenie si urobí kópiu rozhodnutia a posudku o odkázanosti. Rozhodujúci je dátum správoplatnenia rozhodnutia. Tento sa následne uvádza do žiadosti čakateľa do poradovníka. Pri umiestňovaní záujemcu – čakateľa na sociálnu službu má prednosť ten čakateľ, ktorý skôr predložil právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti. Pokiaľ je v žiadosti záujemcu – čakateľa neskorší dátum správoplatnenia rozhodnutia ako dátum podania žiadosti, pri zaraďovaní do poradia je rozhodujúci dátum správoplatnenia rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu.

V prípade, že záujemca – čakateľ, ktorý má právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti a predložil žiadosť o zaradenie do poradovníka neskôr, ako záujemca – čakateľ, ktorý nemá právoplatné rozhodnutie a posudok o odkázanosti, dôležitý bude dátum správoplatnenia rozhodnutia. Ak dátum podania žiadosti toho záujemcu – čakateľa, ktorý síce svoju žiadosť predložil neskôr, ale mal právoplatné rozhodnutie a posudok už pri podávaní žiadosti je skorší, ako dátum správoplatnenia rozhodnutia toho záujemcu – čakateľa, ktorý pri podaní žiadosti predmetné dokumenty ešte nemal, tak tento záujemca – čakateľ má prednosť v zaraďovaní do poradovníka.

Zariadenie si vedie poradovník záujemcov o sociálnu službu vo svojej spisovej dokumentácii. Poradovník je zverejnený na našej web stránke www.autisti.sk/lienka/ v časti INFORMÁCIE LIENA, pričom je zabezpečená ochrana osobných údajov záujemcov – čakateľov o sociálnu službu v súlade so zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v platnom znení.

Dokumenty na stiahnutie: