Autizmus je postihnutie, ktoré človeka sprevádza celý život a nedá sa liečiť. Pokladá sa za veľmi dôležité včasne ho diagnostikovať, pretože len vtedy je možná dôsledná, intenzívna intervencia, ktorá môže zabezpečiť aj takémuto človek dôstojný život.
Vznikla celoslovenská platforma autistických organizácií AUTI 8.Hlas autistov a ich rodín musí štát počuť výraznejšie, hlása. V bratislavskej Knižnici Kornela a Nade Földváriovcov sa dnes namiesto o knihách či o umení hovorilo o autizme. Zakladajúci členovia celoslovenskej platformy autistických organizácií Auti 8 v priestoroch knižnice predstavili hlavné dôvody jej založenia a ciele, ktoré by chceli dosiahnuť. Tým najdôležitejším cieľom platformy AUTI 8 je otvoriť diskusiu a zlepšiť kvalitu života ľudí s autizmom a ich rodín na Slovensku.
„Na individuálnej, ale aj inštitucionálnej báze pracujeme s deťmi a dospelými s autizmom a rovnako aj s ich rodinami, v snahe zvyšovať kvalitu a dôstojnosť ich životov. Ale jednotlivo nie sme takí silní ako spolu. Aj preto prichádzame s myšlienkou založenia celoslovenskej platformy na pomoc osobám s autizmom a ich rodinám, v ktorej máme ambíciu združiť odborníkov aj odborné inštitúcie, organizácie, občianske združenia a centrá, ktoré sa tejto problematike venujú,“ prezradil Filip Vagač, líder platformy Auti 8.
„Nemáme presné informácie, koľko ľudí s autizmom na Slovensku žije. Ak vychádzame z celosvetovej prevalencie, čo je 1-1,6 percent populácie, vychádza nám, že na Slovensku aktuálnežije minimálne 54 000 ľudí s autizmom. A toto percento sa bohužiaľ zvyšuje. Na Slovensku výrazne absentuje systémová pomoc rodinám detí s autizmom, ktorá musí byť medzirezortne prepojená a regionálne dostupná. Teraz sa spájame, aby náš hlas bolo počuť a aby sme spoločne s participáciou štátu vytvárali systémové a dlhodobé riešenia pre všetky naše deti a ich rodiny. Pandémia koronavíru sa raz dúfajme stane minulosťou. Na pandémiu autizmu zatiaľ riešenie nemáme. Preto spoločne hľadajme cesty a spôsoby, aby naše deti s autizmom a ich rodiny mohli dôstojne žiť na Slovensku a mohli vyjsť z izolácie, ktorú nespôsobuje len autizmus, ale aj nedostatok systémových riešení,“ vysvetľuje Eva Turáková zo Súkromnej spojenej školy v Prešove.
Pomoc znamená nezatvárať oči pred problémami druhých. Pomoc pre rodiny a deti s autizmom pre nich znamená zmiernenie dôsledkov tohto postihnutia. Všetkým tým, ktorí nám akokoľvek pomáhajú, či venujú 2% dane, ZO SRDCA ĎAKUJEME!
Naše údaje :
Obchodné meno alebo názov :KLUB RODIČOV AUTISTICKÝCH DETÍ V NITRE
Sídlo – PSČ, obec, ulica, číslo : 94901 Nitra 1, Vodná 1119/7
Právna forma : Občianske združenie
Identifikačné číslo prijímateľa (IČO) : 50423673
Postup krokov sa mierne líši podľa toho, či % z dane chce poukázať fyzická osoba (zamestnanec, alebo osoba, ktorá si sama podáva daňové priznanie) alebo právnická osoba:
A. Fyzická osoba, ktorá podáva sama daňové priznanie
Vyberte si jedného prijímateľa zo Zoznam 2% – zoznam prijimatelov, ktorému chcete poukázať Vaše % zo zaplatenej dane, minimálna výška v prospech prijímateľa je 3,00€.
Vypočítajte si: a) 2% z Vašej zaplatenej dane – to je maximálna suma, ktorú môžete v prospech prijímateľa poukázať, ak ste v roku 2021 neboli dobrovoľníkom, alebo dobrovoľnícky odpracovali menej ako 40 hodín. Táto suma však musí byť minimálne 3 €. b) 3% z Vašej zaplatenej dane, ak ste v roku 2021 odpracovali dobrovoľnícky minimálne 40 hodín a získate o tom Potvrdenie od organizácie/organizácií, pre ktoré ste v roku 2021 dobrovoľnícky pracovali.
V daňovom priznaní pre fyzické osoby sú už uvedené kolónky na poukázanie 2% (3%) z dane v prospech 1 prijímateľa. Údaje, ktoré potrebujete do daňového priznania uviesť, nájdete v Zozname prijímateľov pri organizácií, ktorú ste si vybrali.
Riadne vyplnené daňové priznanie***doručte v lehote, ktorú máte na podanie daňového priznania (zvyčajne do 31.3.2022) na Váš daňový úrad (podľa Vášho bydliska) a v tomto termíne aj zaplaťte daň z príjmov.
***Ak ste poukázali 3% z dane, povinnou prílohou k Daňovému priznaniu je aj Potvrdenie o odpracovaní minimálne 40 hodín dobrovoľníckej činnosti!!!
Daňový úrad po kontrole údajov a splnení všetkých podmienok má zákonnú lehotu 90 dní na to, aby previedol sumu, ktorú ste poukázali, v prospech Vami vybraného prijímateľa.
Poznámky:
Fyzické osoby poukazujú v roku 2022 2% z dane, pričom dobrovoľníci však môžu poukázať až 3% z dane!
Čísla účtov prijímateľov nepotrebujete, ani ich nikde neuvádzate, nakoľko peniaze na účty prijímateľov prevádzajú daňové úrady, nie Vy. Vy platíte celú daň daňovému úradu.
Okrem daňového priznania podávate spolu s daňovým priznaním na poukázanie 3% aj Potvrdenie o odpracovaní minimálne 40 hodín dobrovoľníckej činnosti v roku 2021. Ak poukazujete iba 2% z dane, tak potom podávate iba samotné Daňové priznanie.
IČO prijímateľa sa do koloniek zarovnáva sprava.
Organizačné jednotky občianskych združení môžu mať 8 alebo 12 miestne IČO. Prvých 8 je „klasické“ IČO, zvyšné 4 číslice sú pre organizačné jednotky rozlišovacie znaky (SID, poradové čísla, …)
Ak IČO prijímateľa je 8 miestne, uvedie sa do položky v časti IČO sprava a ostatné polia ostanú prázdne
V prípade, ak daňovník vyjadrí súhlas so zaslaním údajov (meno, priezvisko a trvalý pobyt) určenému prijímateľovi podielu zaplatenej dane uvedenému v II. oddiele, správca dane je povinný tieto oznámiť prijímateľovi v súlade s § 50 ods. 8 zákona o dani z príjmov.
B. Zamestnanec, ktorý požiadal svojho zamesnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania zaplatených preddavkov na daň z príjmov
Do 15.02.2022 požiadajte zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania zaplatených preddavkov na daň
Potom požiadajte zamestnávateľa, aby Vám vystavil tlačivo Potvrdenie o zaplatení dane
Z tohto Potvrdenia si viete zistiť dátum zaplatenia dane a vypočítať: a) 2% z Vašej zaplatenej dane – to je maximálna suma, ktorú môžete v prospech prijímateľa poukázať, ak ste v roku 2021 neboli dobrovoľníkom, alebo dobrovoľnícky odpracovali menej ako 40 hodín. Táto suma však musí byť minimálne 3 €. b) 3% z Vašej zaplatenej dane, ak ste v roku 2021 odpracovali dobrovoľnícky minimálne 40 hodín a získate o tom Potvrdenie od organizácie/organizácií, pre ktoré ste v roku 2021 dobrovoľnícky pracovali.
Prečítajte si Poučenie na vyplnenie Vyhlásenia, ktoré sa nachádza na druhej strane Vyhlásenia.
Údaje o Vami vybratom prijímateľovi napíšte do Vyhlásenia spolu so sumou, ktorú mu chcete poukázať.
Obe tieto tlačivá, teda Vyhlásenie spolu s Potvrdením, doručte do 30.04.2022 na daňový úrad podľa Vášho bydliska.***
***Ak ste poukázali 3% z dane, povinnou prílohou k Vyhláseniu a Potvrdeniu o zaplatení dane je aj Potvrdenie o odpracovaní minimálne 40 hodín dobrovoľníckej činnosti!!!
Daňové úrady majú 90 dní od splnenia podmienok na to, aby previedli Vaše 2% (3%) v prospech Vami vybraného prijímateľa.
Poznámky:
Fyzické osoby poukazujú v roku 2021 2% z dane, dobrovoľníci môžu poukázať až 3% z dane!
Do kolónky ROK sa píše 2021
Tlačivá sa podávajú výlučne na daňový úrad podľa Vášho bydliska
Čísla účtov prijímateľov nepotrebujete, ani ich nikde neuvádzate, nakoľko peniaze na účty prijímateľov prevádzajú daňové úrady, nie Vy.
Vy platíte celú daň daňovému úradu.
IČO prijímateľa sa do kolóniek vypisuje sprava .
Organizačné jednotky občianskych združení môžu mať 8 alebo 12 miestne IČO. Prvých 8 je „klasické“ IČO, zvyšné 4 číslice sú pre organizačné jednotky rozlišovacie znaky (SID, poradové čísla, …)
Ak IČO prijímateľa je 8 miestne, uvedie sa do položky v časti IČO sprava a ostatné polia ostanú prázdne
V prípade, ak daňovník vyjadrí súhlas so zaslaním údajov (meno, priezvisko a trvalý pobyt) určenému prijímateľovi podielu zaplatenej dane uvedenému v II. oddiele, správca dane je povinný tieto oznámiť prijímateľovi v súlade s § 50 ods. 8 zákona o dani z príjmov.
C. Právnická osoba
Vyberte si prijímateľa, alebo prijímateľov zo Zoznam 2% – zoznam prijimatelov . Právnické osoby môžu poukázať 1,5% (2%) z dane aj viacerým prijímateľom, minimálna výška v prospech jedného prijímateľa je 8 €.
Vypočítajte si Vaše 1,5% (2%) z dane z príjmov právnickej osoby– to je maximálna suma, ktorú môžete poukázať v prospech prijímateľa/prijímateľov, poukázať môžete aj menej ako 1,5% (2%), musí však byť splnená podmienka minimálne 8 € na jedného prijímateľa.
POZOR:
a) Ak právnická osoba (firma) v roku 2021 až do termínu na podanie daňového priznania a zaplatenie dane v roku 2022(zvyčajne do 31.3.2022) NEDAROVALA financie vo výške minimálne 0,5% z dane na verejnoprospešný účel (aj inej organizácii, nemusí byť iba prijímateľovi), tak môže poukázať iba 1,5% z dane – vyznačí v daňovom priznaní, že poukazuje iba 1,5% z dane – VYPLNÍ v časti IV. kolónku 3.
b) Ak právnická osoba (firma) v roku 2021 až do termínu na podanie daňového priznania a zaplatenie dane v roku 2022 (zvyčajne do 31.3.2022) DAROVALA financie vo výške minimálne 0,5% z dane na verejnoprospešný účel (aj inej organizácii, nemusí byť iba prijímateľovi), tak môže poukázať 2% z dane – označí v daňovom priznaní, že poukazuje 2% z dane (tak ako po minulé roky)- VYPLNÍ v časti IV. kolónky 1 a 2.
V daňovom priznaní pre právnické osoby – Časť IV. sú už uvedené kolónky na poukázanie 1,5% (2%) z dane v prospech 1 prijímateľa.
Údaje, ktoré potrebujete do daňového priznania uviesť, nájdete v Zoznam 2% – zoznam prijimatelov pri organizácií/organizáciách, ktorú/é ste si vybrali.
Pokiaľ ste si vybrali viac prijímateľov, vložte do daňového priznania ďalší list papiera ako prílohu (je uvedená na poslednej strane DP) a uveďte tam analogicky všetky potrebné identifikačné údaje o prijímateľoch a sumu, ktorú chcete v ich prospech poukázať. V kolónke 4 uveďte, koľkým prijímateľom chcete podiel zaplatenej dane poukázať.
3. Riadne vyplnené daňové priznanie doručte v lehote, ktorú máte na podanie daňového priznania na Váš daňový úrad (zvyčajne podľa Vášho sídla) a v tomto termíne aj zaplaťte daň z príjmov.
4. Daňový úrad po kontrole údajov a splnení všetkých podmienok má zákonnú lehotu 90 dní na to, aby previedol sumy, ktoré ste poukázali, v prospech Vami vybraných prijímateľov.
Poznámky:
Čísla účtov prijímateľov nepotrebujete, ani ich nikde neuvádzate, nakoľko peniaze na účty prijímateľov prevádzajú daňové úrady, nie Vy. Vy platíte celú daň daňovému úradu.
Okrem daňového priznania už nepodávate na poukázanie 2% z dane žiadne iné tlačivá, ako napríklad kópie darovacích zmlúv, atď. – tie sú dôležité pri až pri prípadnej kontrole.
IČO prijímateľa sa do koloniek vypisuje sprava.
Organizačné jednotky občianskych združení môžu mať 8 alebo 12 miestne IČO. Prvých 8 je „klasické“ IČO, zvyšné 4 číslice sú pre organizačné jednotky rozlišovacie znaky (SID, poradové čísla, …)
Ak IČO prijímateľa je 8 miestne, uvedie sa do položky v časti IČO sprava a ostatné polia ostanú prázdne
V prípade, ak daňovník vyjadrí súhlas so zaslaním údajov (meno, priezvisko a trvalý pobyt) určenému prijímateľovi podielu zaplatenej dane uvedenému v II. oddiele, správca dane je povinný tieto oznámiť prijímateľovi v súlade s § 50 ods. 8 zákona o dani z príjmov.
Všetky potrebné tlačivá (SZČO, Zamestnanci, Právnické osoby) nájdete tu:
A.Fyzická osoba
Daňové priznanie FO typ A –
Daňové priznanie FO typ B –
B.Zamestnanec
Vyhlásenie o poukázaní sumy do výšky 2% (3%) zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby –KRAD vyhlásenie za 2021_new
Potvrdenie o zaplatení daní – : vydáva zamestnávateľ potvrdenie
C.Právnicka osoba
Daňové priznanie PO –
D.Potvrdenia o výkone dobrovoľníckej činnosti
(Potvrdenie na poukázanie 3% z dane o odpracovaní minimálne 40 hodín dobrovoľníckych aktivít sa prikladá k Vyhláseniu, alebo k DP fyzických osôb)
15.2.2022 – posledný termín pre zamestnancov, aby požiadali zamestnávateľov o vykonanie ročného zúčtovania zaplatených preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb
31.3.2022 – posledný termín na podanie daňového priznania pre fyzické osoby, ktoré si podávajú daňové priznanie – v rámci DP sa poukazujú aj 2% z dane (3% v prípade dobrovoľníkov).
Ak fyzická osoba oznámi daňovému úradu predĺženie termínu na podanie daňového priznania, tak 2% poukazuje v tomto predĺženom termíne!
31.3.2022 – posledný termín na podanie daňového priznania pre právnické osoby – v rámci DP sa poukazujú aj 2% z dane – POZOR! ak chce právnická osoba poukázať 2% z dane, termín na podanie daňového priznania je zároveň aj posledným termínom na darovanie financií vo výške 0,5%. Ak právnická osoba nedaruje 0,5%, tak v roku 2022 môže poukázať iba 1,5% z dane.
Ak právnická osoba oznámi daňovému úradu predĺženie termínu na podanie daňového priznania, tak 2% poukazuje v tomto predĺženom termíne!
Pokiaľ má právnická osoba hospodársky rok odlišný od kalendárneho roka, podáva daňové priznanie a poukazuje 2% v termíne na podanie daňového priznania.
30.4.2022 – posledný termín pre zamestnancov na podanie Vyhlásenia o poukázaní 2% z dane (spolu s Potvrdením o zaplatení dane)
Je autizmus v našej spoločnosti stále tabu? Ľudia s autizmom vidia a vnímajú svet inak ako my. Každé dieťa či dospelý s týmto nevyliečiteľným ochorením je iný. Mnohí z nás možno častokrát stretávajú ľudí s autizmom na ulici, v obchode či v MHD. Vieme ho však identifikovať? Dokážeme byť empatickí a tolerantní?
2. cena : Marieta Karvayová, Spojená škola s o.z., Pod Kalváriou 941, Topoľčany
Názov práce : „speváčka“
3. cena : Vanesa Vyšňovská ,Spojená škola internátna – Praktická škola, Z. Nejedlého 41, Levice
Názov práce : “ Môj anjelik strážny“
cena poroty : Anna Broškovičová ,Špeciálna základná škola s VJM – Speciális Alapiskola, Košická 8, Komárno
Názov práce : “ Moje vianoce“
Kategória : žiaci nad 15 rokov
1. cena : Nikolas Peter , Spojená škola, Hradná 7, Komárno
Názov práce : „Rómska rodina“
2. cena : Tamás Rehák, Špeciálna základná škola s VJM – Speciális Alapiskola, Košická 8, Komárno
Názov práce : “ Zimná krajina „
3. cena : Matej Maxin, Špeciálna základná škola internátna a Praktická škola, Červeňova 42, Nitra
Názov práce : “ Na zemi je krásne „
cena poroty : Marcel Szücs , Špeciálna základná škola s VJM – Speciális Alapiskola, Košická 8, Komárno
Názov práce : “ Divé maky“
odborná porota:
PhDr. Marta Hučková – kurátorka
Mgr. Erik Fehér – výtvarný pedagóg ZUŠ J. Rosinského, Nitra
Mgr. Pavol Bebjak – výtvarný pedagóg SZUŠ Heleny Madariovej v Nitre
Odborná porota
Plánované slávnostné odovzdávanie cien víťazom súťaže vzhľadom na situáciu okolo COVID-19 sa neuskutoční. Ceny budeme zasielať poštou v priebehu októbra do jednotlivých škôl. Taktiež všetky práce autorov budú odoslané poštou do škôl.
Túto súťaž finančne podporil Nitriansky samosprávny kraj a Mesto Nitra.
Pomoc znamená nezatvárať oči pred problémami druhých. Pomoc pre rodiny a deti s autizmom pre nich znamená zmiernenie dôsledkov tohto postihnutia. Všetkým tým, ktorí nám akokoľvek pomáhajú, či venujú 2% dane, ZO SRDCA ĎAKUJEME!
Naše údaje :
Obchodné meno alebo názov :KLUB RODIČOV AUTISTICKÝCH DETÍ V NITRE
Sídlo – PSČ, obec, ulica, číslo : 94901 Nitra 1, Vodná 1119/7
Klub rodičov autistických detí v Nitre vyhlasuje výtvarnú súťaž pod názvom
Cena Stanislavy Batelovej Michalčekovej
V. ročník
VÝTVARNÉ TALENTY
Súťažná výstava „Výtvarné talenty V.“ predstaví širšej nitrianskej verejnosti výtvarné nadanie a kreativitu hendikepovaných žiakov v konfrontácii s talentom autistky Michaely Batelovej – dcéry akad. mal. Stanislavy Batelovej Michalčekovej.
– maximálny počet prác za školu/organizáciu: 10 ks
– práce musia byť adjustované (meno žiaka, názov práce, vek žiaka, rok vzniku práce, škola, meno výtvarného / špeciálneho pedagóga) a pripravené na inštaláciu ( napr. paspartované, podlepené, …)
– práce realizované v školskom roku 2019/2020
Uzávierka súťaže:
Práce doručte do 12. marca 2020 s označením – VÝTVARNÉ TALENTY –
Prihlášky do súťaže prosíme zaslať na kradnr@gmail.com a podpísané priložiť k dielam.
Hodnotenie:
termín hodnotenia prác: marec 2020
odborná porota:
PhDr. Marta Hučková – kurátorka
Mgr. Erik Fehér – výtvarný pedagóg ZUŠ J. Rosinského, Nitra
Mgr. Pavol Bebjak – výtvarný pedagóg SZUŠ Heleny Madariovej v Nitre
kurátor výstavy Výtvarné talenty : PhDr. Marta Hučková
Vernisáž výstavy:
Slávnostná vernisáž výstavy „Výtvarné talenty V.“ bude spojená s odovzdávaním „Ceny Stanislavy Batelovej Michalčekovej“ najlepším tvorcom výtvarných prác.
Slávnostné odovzdávanie cien bude začiatkom apríla 2020 pri príležitosti Svetového dňa povedomia o autizme. Výstava bude prístupná verejnosti. Práce budú zverejnené aj na našom webe.
Pri príležitosti Svetového dňa povedomia o autizme Klub rodičov autistických detí v Nitre slávnostne otvoril Zariadenie sociálnych služieb – LIENKA v Dolných Krškanoch.
Slávnostného otvorenia sa zúčastnili poslanci z mestského zastupiteľstva a tiež nitrianskeho samosprávneho kraja, ďalej zástupcovia a sponzori, ktorí nám boli nápomocní po finančnej stránke pri rekonštrukčných prácach priestorov. Touto cestou sa im chceme srdečne poďakovať a vysloviť veľkú vďaku za to , že im nie je ľahostajný osud našich autistov.
Úvodného slova o 2.apríli – Svetovom dni povedomia o autizme sa ujala krstná mama Klubu rodičov autistických detí pani Eva Večerová.
Klub rodičov autistických detí v Nitre bol v novembri 2018 zaregistrovaný ako poskytovateľ sociálnej služby špecializované zariadenie, ambulantná forma s kapacitou 12 miest. Sociálnu službu začne poskytovať od 1.mája 2019.
Cieľom zariadenia je pomôcť mladým ľuďom s autizmom, ktorí ukončili povinnú školskú dochádzku, aby sa zamedzilo ich sociálnemu vylúčeniu a aby už nestáli na okraji záujmu spoločnosti len preto, že nemajú možnosti rozvíjať svoje schopnosti a zručnosti ani možnosť uplatniť sa na trhu práce.
Odborná starostlivosť v zariadení a profesionálny prístup zamestnancov umožní zlepšiť kvalitu života ľuďom, postihnutým autizmom. Umožní im začleňovať sa do komunity a predchádzať sociálnemu vylúčeniu. Klienti budú aktivizovaní k posilňovaniu sebestačnosti, bude im poskytovaná sociálna rehabilitácia, v zariadení sa budú vytvárať podmienky na rozvoj pracovných zručností, klienti budú pripravovaní na trh práce a bude im poskytovaná pomoc pri uplatňovaní sa na trhu práce.
V novembri 2018 vzniklo Zariadenie sociálnych služieb LIENKA pri Klube rodičov autistických detí v Nitre s kapacitou 12 miest. Zariadenie začína od januára 2019 poskytovať druh sociálnej služby špecializované zariadenie ambulantná forma pre cieľovú skupinu klientov, ktorou je mládež a dospelí s pervazívnou vývinovou poruchou a kombinovaným postihnutím.
Cieľom zariadenia je pomôcť mladým ľuďom s autizmom, ktorí ukončili povinnú školskú dochádzku, aby sa zamedzilo ich sociálnemu vylúčeniu a aby už nestáli na okraji záujmu spoločnosti len preto, že nemajú možnosti rozvíjať svoje schopnosti a zručnosti ani možnosť uplatniť sa na trhu práce.
Organizačnú štruktúru zariadenia tvoria odborní pracovníci – psychológ, sociálny pracovník, inštruktor sociálnej rehabilitácie, pracovník na rozvoj pracovných zručností a opatrovateľ, ktorí sú zárukou starostlivosti o klientov na profesionálnej úrovni. Odborná starostlivosť v zariadení a profesionálny prístup zamestnancov umožní zlepšiť kvalitu života ľuďom, postihnutým autizmom. Umožní im začleňovať sa do komunity a predchádzať sociálnemu vylúčeniu. Klienti budú aktivizovaní k posilňovaniu sebestačnosti, bude im poskytovaná sociálna rehabilitácia, v zariadení sa budú vytvárať podmienky na rozvoj pracovných zručností, klienti budú pripravovaní na trh práce a bude im poskytovaná pomoc pri uplatňovaní sa na trhu práce.